Mit: Consumul de carne produce efecte alergenice

Adevărul CocoRico:

Carnea de pui nu este un alergen. Majoritatea alimentelor au un conținut mare de histamină, acea amină biogenă pe care o găsim în produsele procesate și care provoacă diferite afecțiuni alergice. Carnea de pui prezintă un nivel scăzut de histamine.

Ce sunt histaminele?

Definiția cea mai simplă a histaminelor este reprezentată de către acele chimicale care sunt produse în timpul unei crize alergice.

Sistemul imunitar eliberează histamine, ca parte a unei reacții inflamatorii, atunci când organismul este expus unor elemente alergenice.

Această inflamație este cea care dă simptomele de umflare, iritații ale pielii și scurgeri ale ochilor, care se înroșesc.

Histaminele pot fi absorbite artificial în organism și din alimentele cu un nivel histaminic ridicat.

La persoanele sănătoase, producția și ingestia de histamine este echilibrată de către o enzimă denumită Diamin Oxidase sau pe scurt DAO, care descompune histaminele.

Unele procese crează histamine, altele le distrug, astfel încât sistemul se echilibrează singur.

Dar foarte multe persoane au deficiență de DAO, organismele lor cauzând diverse simptome. Multe dintre acestea sunt similare persoanelor care suferă de alergii clasice- urticarie, înroșire a pielii, feței, curgerea ochilor, senzația de înecare sau rinite- manifestate în absența unui alergen vizibil. Există însă și simptome mai dificile, care sunt cauzate de o acumulare de histamine în corp, cum ar fi: migrene puternice, amețeli, probleme digestive și scădere a tensiunii.
Este de reținut că, spre deosebire de alergii, când la cel mai mic contact cu substanța alergenă apar simptomele, în cazul histaminelor este posibil ca primele reacții să apară doar la acumularea multor substanțe histaminice, provenite din consumul mai multor alimente, cu nivel ridicat de histamine.

Denumite și „pseudoalergii”, aceste afecțiuni ale persoanelor cu intoleranță la histamine, pot fi declanșate de mâncărurile cu nivel ridicat de histamine, cum ar fi:

  • Cu nivel crescut histaminic: mâncărurile fermentate sau maturate: varză murată, iaurt, kefir, brânză maturată, cașcaval, alcool, oțet sau mezeluri; peștele și fructele de mare, în special conservat sau afumat.
  • Cu nivel mediu histaminic: spanac, vinete, ciuperci, roșii, legume conservate, fructe uscate, avocado, căpșuni, papaya, ananas sau resturi de mâncare.

Mai există o categorie de alimente, care deși nu conțin ele însele un nivel ridicat de histamine, acestea pot determina organismul uman să secrete un nivel crescut de histamine:

  • Fructe și legume: citrice, papaya, căpșuni, ananas, roșii, spanac
  • Carne: porc, pește și scoici
  • Alte mâncăruri: ciocolata, nuci, albuș de ou crud

Acestea pot fi evitate prin consumul de alimente cu nivel scăzut de histamine, cum ar fi:

  • Carne în stare naturală (păstrată refrigerată sau congelată)
  • Pește proaspăt pescuit
  • Pui (proaspăt) și curcan
  • Cartofi
  • Ficat
  • Sparanghel

De ajutor în aceste cazuri este în special modul de nutriție. Vitamina B6, cuprul și vitamina C sunt co- factori DAO, astfel încât consumul lor ajută organismul.

Astfel, carnea de pui are un rol important în tratamentul intoleranței la histamină. Alte lucruri pe care le putem face pentru a evita problemele de sănătate:

  • Evitarea sau reducerea cantității de mâncare conservată sau sub formă de mâncare “semipreparată”
  • Evitarea sau reducerea consumului de alimente fermentate
  • Nivelul de histamine din alimente diferă în funcție de cât de igienic sunt produse acestea sau de gradul de maturare, așa că putem alege acele alimente care sunt sigure pentru sănătate
  • Consumul de alimente în stare proaspătă
  • Păstrarea alimentelor se face în frigider- în special produsele din carne
  • Păstrarea unei igiene crescute a bucătăriei
  • O nutriție echilibrată trebuie recomandată doar de medici specialiști, nu este indicat să urmăm sfaturi din orice surse, care nu sunt de încredere
  • Să învățăm să gătim. Re-întoarcerea la pregătirea meselor în familie poate aduce numai beneficii, atât datorită alimentelor sigure pe care le pregătim, dar și a modului plăcut de petrecere a timpului, alături de cei dragi.

Surse:

  • http://paleoleap.com/histamines/
  • http://www.histamineintolerance.org.uk/about/the-food-diary/the-food-list/
  • http://www.news-medical.net/health/What-is-Histamine.aspx

Ca de obicei, informarea pe internet nu înlocuiește sfaturile medicale profesionale, dar avem încrederea că v-au îndrumat spre surse eficiente de informare și că v-au atras atenția asupra modului în care aici, la CocoRico, pregătim cu grijă și seriozitate cea mai sănătoasă carne de pui.

Pentru ca TU ești Super când alegi Sănătos!